Mobilní operátor je telefonní společnost poskytující svým zákazníkům mobilní telefonní služby. Na trhu se můžete setkat i s označením poskytovatel telekomunikačních služeb, poskytovatel bezdrátového připojení nebo telekomunikační společnost.
Na českém trhu působí mnoho telefonních operátorů a jejich počet se den ode dne rozšiřuje, stejně jako jejich spektrum služeb. Navzájem se předhání s kvalitou a cenami služeb a lákají nové zákazníky na akční výhodné nabídky.
Čeští mobilní operátoři
Mezi nejznámější operátory v České republice patří beze sporu O2, T-mobile, a Vodafone. Dále existují tzv. virtuální mobilní operátoři, kam řadíme například 99mobile, BLESKmobil, 3ton, ABIOTEL, Aqua mobil, Air Telecom, AIM Mobil, Axolot-mobile.cz, Bonerix, BrnkačkaTEL, BTSMobil, CallPro, City mobile, Centropol Telecom, Connectica, Coop Mobil, Corasta, ČEZ mobil, DaTel Mobil, Deník Pět Pohromadě, Dragon, Emtéčko, EriMobile, Eurooperátor, Fast Mobile, Fayn, Fortech, FP net, GoMobil, Ha-loo, Kaktus, Klokanmobil, Komutel, KT Mobil, L-Tel, LAMA mobile, Metronet, Mikrotech, Mobil.cz, MobilPhone.CZ, Nej.cz, Netbox Mobil, NWT Mobil, ÓČKOMOBIL.CZ, Odorik, One Mobile, Opencall, Oskarta, OtavaNet, Palmafone, Plus4U, PODA mobil, Relax mobil, Reptil, reteMOBILE, RWE, S-Mobile SazkaMobil, SeniorTel, Sevencall, Skvělý mobil, Skyfone, StarTEL, StudentFone, ŠLÁGR MOBIL, Telestica, TeleÚspory, Tesco mobile, VietCall, Vinatel, Virtual Dream, Voocall, WIA Mobil, Žlutá simka a mnoho dalších.
Mobilní operátor
Klasický mobilní operátor má několik částí – má svou vlastní síť vysílačů, optické nebo bezdrátové spoje, které tyto vysílače spojují, ústředny, propojovací smlouvy s ostatními operátory, marketingové oddělení, vlastní i partnerské prodejny. Mobilní operátor si umí zajistit vše sám – přilákat zákazníka, uzavřít s ním smlouvu, prodat SIM kartu a jiné produkty, technicky zajistit hovory, vyúčtovat služby aj.
Předtím, než mobilní operátor nabídne své služby zákazníkům, musí od telekomunikačního úřadu obdržet povolení vysílacího spektra služeb, což závisí na použitých technologiích mobilních telefonů, které se provozovatel sítě chystá využívat.
Virtuální operátor
Virtuálních operátorů je obrovské množství a zorientovat se v jejich nabídce služeb a výhod je velmi složité. Označují se také jako brandovaní operátoři (brand je v překladu z angličtiny značka), kteří se starají především o svou značku. Jedná se o skupinu mobilních operátorů, kteří nemají svou vlastní mobilní síť ani infrastrukturu. Přístup k síti si tito operátoři kupují od plnohodnotných mobilních operátorů, jako je O2, T-Mobile a Vodafone, kteří o svou síť pečují a rozšiřují pokrytí.