V dnešní době se jen hrstka z nás neobejde bez automobilu. Díky automobilu jsme všude rychleji, šetříme čas, nemusíme se ohlížet na jízdní řády. Samozřejmě je nutné mít na mysli, že auta tu nejsou napořád. Jedná se o zboží, které se opotřebovává. Může se tedy stát, že nám auto přestane jet, nebo že nechce nastartovat. V okamžiku, kdy vám auto nechce nastartovat, může být chyba jen ve vaší autobaterii, nikoliv přímo v autě. Nejdříve si tedy zkontrolujte svou baterii, teprve pak se zaměřte na kontrolu celého auta.
Jestliže zjistíte, že chyba byla ve vaší autobaterii, například proto, že nebyla nabitá, nabijte ji. Nejedná se o nic těžkého, jenom je třeba být opatrní. Všeobecně se ví, že se nenabíjí baterie AGM a EFB, které potřebují profesionální údržbu. Ostatní autobaterie si můžete nabíjet podle svého gusta, ale je třeba být opatrní. Doporučujeme se řídit následujícími pokyny.
Jakými pokyny je třeba se řídit?
Co se týče konkrétních pokynů, není jich málo, ale není jich ani tolik, aby je člověk zanedbával. Ze všeho nejdřív je nutné, aby baterie byla dobita co nejdříve po vybití. Zajistíte tak její delší životnost. Dále je třeba, abyste zkontrolovali nabíječku. Ne každá nabíječka může být pro vaši autobaterii to pravé. Obecně je doporučována elektronická nabíječka, která kontroluje napětí. Může se použít i nabíječka s charakteristikou IU s vyšším nabíjecím napětím.
Pokud zvolítet intenzivní napájení, používejte ho jen krátce, protože může dojít ke ztrátě vody. Nikdy by se neměla nabíjet zamrzlá autobaterie nebo baterie, která má teplotu vyšší než pětačtyřicet stupňů. Vždy je třeba dbát na to, aby koncovky nabíječky byly pevně a stoprocentně připojené. Jestliže se stane, že během nabíjení se baterie zahřeje na velice vysokou teplotu a začne z ní unikat kyselina, ihned s nabíjením přestaňte.
Během nabíjení je důležité, abyste zajistili dobré větrání.
Jak se nabíjí nová baterie?
Nová baterie by se nikdy neměla nabíjet do plna. Stačí, když je nabitá na nějakých osmdesát procent. Nefunguje to jako u telefonu, kdy se baterie musí vybít a poté do plna nabít. Nikdy se nemá počáteční nabití u autobaterie podceňovat. S prvním nabitím nepospíchejte, baterii nabíjejte pomaleji.
S konkrétním nabitím vaší autobaterie vám může pomoct návod k použití, který naleznete u každé nové baterie v jejím balení.
Pomocí čeho nabíjíme autobaterie?
K nabíjení autobaterií se používají běžné nabíječky, které jsou k tomu určeny. Pokud nabíjíte autobaterii klasickou nabíječkou, dobíjíme autobaterii jen jednou desetinou kapacity. Při klasickém nabíjení se nesmí zapomenout uvolnit víka autobaterie. Při nabíjení si dejte pozor na to, abyste přitom nemanipulovali s ohněm. Nedoporučuje se nabíjet baterie ve větrané místnosti. Až baterii nabijete, je třeba, abyste ji nechali minimálně dvě hodiny v klidu.
Co se týče automatických nabíječek, zde je třeba počítat dobu nabíjení nebo dobu, během které je spuštěný nabíjecí proud. Automatické nabíječky mají jednu výhodu oproti těm klasickým nabíječkám, a sice samy analyzují stav autobaterie. Pokud vycítí, že je autobaterie plně nabitá, dojde k přepnutí do udržovacího režimu. Díky automatickým nabíječkám nedojde k přebití baterie, tudíž se nesníží živnost samotné autobaterie. Kromě toho mají automatické nabíječky ochranu, a to proti přepólování a přetížení.
Jak zjistím, že je baterie nabitá, když ji nabíjím klasickou nabíječkou?
Jestliže autobaterii nabíjíte klasickou nabíječkou, určitě oceníte možnost zjistit, kdy je autobaterie nabitá. Jelikož se nabíječka sama nepřepne do udržovacího režimu, musíte ji odpojit, když bude autobaterie nabitá. Že je autobaterie nabitá, zjistíme měřením napětí. Baterii musíte ponechat v klidu a měříme ji až několik hodin po jízdě. K měření se používá takzvaného voltmetru, který měří v době, kdy je baterie v klidu. Také se může měřit hustota pomocí hustoměru.
Myslete na dolévání baterie
Jako v každé baterii, tak i v autobaterii se nachází jistá tekutina či kapalina, kterou je třeba doplňovat. U starších, údržbových baterií najdeme ve víku otvory, jimiž se kapalina dolévá. Každá baterie má uvedené rysy, které znázorňují minima a maxima. Tekutina by se měla nacházet mezi těmito ryskami, nikdy by neměla být na úplném minimu, ale ani ne na úplném maximu.
Jestliže se tekutina dostane pod rysku minima, nikdy se nezalévají zcela desky elektrod autobaterie. Doplňují se elektrolyty a dolévá se destilovaná voda.
Co může způsobit vybitá baterie?
Za normálních okolností se o nabíjení autobaterie stará alternátor vozidla. Při běžícím motoru se bere energie z alternátoru, tedy ne z baterie, jak si mnozí myslí. Díky tomu, že se energie bere z alternátoru, dochází k nabíjení autobaterie.
Vždy by se měla nechávat autobaterie v nabitém stavu. Jen tak se zachovávají její parametry a jen tak se zaručuje její dlouhá životnost. Pokud zjistíte, že se autobaterie vybíjí příliš rychle, musíte ji nabíjet častěji, případně musíte koupit novou, protože rychlé vybíjení spěje k nevratnému poškození. Pokud dojde k takzvané sulfataci elektrodových desek, znamená to, že autobaterie je doslova „kaput“ a musíte pořídit ihned novou.
Co dělat, když se vybije baterie za jízdy?
Většině z nás se to stalo – jedeme si z práce nebo ze školy či z obchodu a z ničeho nic se nám vybije baterie v automobilu, tudíž automobil přestane jet. Mnozí z nás si však nevědí v takové situaci rady. Jak tedy nastartujeme vozidlo, kterému se vybil akumulátor?
Velice často se provádí startování vozu pomocí startovacích kabelů. Jenže k tomu potřebujete kabely a vůz, který vás přes kabely dokáže nastartovat. Samozřejmě je třeba, aby vůz, který vás bude nabíjet, byl aspoň trochu podobný tomu vašemu – tedy aby měl podobný motor.
Když dojde ke spojování startovacích kabelů, dbejte na to, aby červený kabel spojoval plusové póly a černý kabel, aby spojoval minusové póly. Vždy je třeba pevně připevnit kabely k baterii, aby přenos energie byl úspěšný.
Když jsou kabely napojeny na baterii, dojde k nastartování automobilu připojeného a startujícího vozidla. Vůz s vybitým akumulátorem by měl rychle naskočit. Jestliže se tak nestane, to samé opakujte po třiceti vteřinách znovu. Poté, co dojde k nabití a nastartování, kabely se odpojují v obráceném pořadí, tedy nejdříve se odpojují černé kabely od minusových pólů a poté se odpojí červené kabely od plusových pólů.
Pár tipů na závěr:
Na závěr jsme si pro vás připravili několik užitečných tipů. Kabel doporučujeme nikdy nepřipojovat k zápornému pólu, a to z toho důvodu, že v důsledku silného jiskření může dojít k explozi akumulátoru. Není to běžné, ale stává se to. Kabely by měly být zapojeny tak, aby nebyly nijak zachyceny za rotující díly u motoru. Opět je to opatření, které vám zajišťuje bezpečnost.
Nad akumulátorem se nikdy nezaklánějte, protože není vyloučené, že se poleptáte kyselinou. Zátky akumulátorů musí být vždy pevně zašroubované, nikoliv volně uzavřené, jako to bývá u nabíjení baterií pomocí nabíječek.
A stejně, jako když se nabíjí autobaterie pomocí nabíječek, se nesmí v blízkosti startování manipulovat s otevřeným ohněm. Nepovoluje se při startování kouřit, nesmíte mít v blízkosti zapálenou svíčku či něco podobného. V tomto případě totiž hrozí obrovská exploze, kterou nikdo nechce zažít.
Nevěřte všemu, co čtete. Pokusím se opravit „pár překlepů“ v článku…
1) „Všeobecně se ví, že se nenabíjí baterie AGM a EFB“…
Baterie AGM a EFB samozřejmě můžete nabíjet, pokud to vaše nabíječka umí.
2) „Pokud zvolíte intenzivní napájení“
Nemůžete zvolit intenzivní napájení, pouze intenzivnější NABÍJENÍ (tj. proudem vyšším, než je desetina kapacity bat.), a to jen tehdy, pokud je na to baterie stavěná.
3) „Nová baterie by se nikdy neměla nabíjet do plna.“
Měla. A baterie telefonu, pokud je technologie Li-ion nebo Li-pol, se nemusí „vybít a poté do plna nabít“.
4) „Nedoporučuje se nabíjet baterie ve větrané místnosti.“
To bude asi vtip. Větrat samozřejmě musíte, protože ze starších typů olověných aku uniká v konečné fázi nabíjení povolenými zátkami článků veselá kombinace plynů – vodík a kyslík. Bum!
5) „Co se týče automatických nabíječek, zde je třeba počítat dobu nabíjení…“
Určitě u nich není třeba nic počítat. Proto jsou automatické, ne? Počítat se musí u jednoduchých nabíječek, které neumějí samy včas ukončit nabíjení.
6) „K měření se používá takzvaného voltmetru, který měří v době, kdy je baterie v klidu.“
Ne. Voltmetr měří kdykoli chcete. Baterii je ale potřeba nechat pár hodin v klidu proto, aby se její napětí ustálilo (za chodu motoru ji dobíjí auto).
7) „Každá baterie má uvedené rysy, které znázorňují minima a maxima.“
Baterie nemají uvedené rysy… Ty, u kterých můžete dolévat destilovanou vodu, mají v lepším případě rysky. Jde o to, aby elektrody jednotlivých článků byly ponořené v elektrolytu.
8) „Doplňují se elektrolyty a dolévá se destilovaná voda.“
Dolévá se téměř vždy pouze destilovaná voda, protože z několika příčin ubývá. Druhá složka elektrolytu – kyselina sírová – je tam buď kapalná (nabito), nebo je přeměněná na síran olovnatý a nabalená na elektrodách (vybito).
9) „Pokud dojde k takzvané sulfataci elektrodových desek, znamená to, že autobaterie je doslova „kaput“ a musíte pořídit ihned novou.“
Neznamená. Jen je složitější ji oživit. Zkontrolovat stav elektrolytu a pomocí nějaké procesorové nabíječky ji nechat nabíjet cca setinou kapacity několik dní až do nabití. A kdyby se to nepodařilo, novou nemusíte koupit IHNED. 😉
10) „…aby vůz, který vás bude nabíjet, byl aspoň trochu podobný tomu vašemu – tedy aby měl podobný motor.“
Samozřejmě, že NE. Ale musí mít stejné jmenovité napětí baterie (osobáky 12V).
11) „Když jsou kabely napojeny na baterii, dojde k nastartování automobilu připojeného a startujícího vozidla.“
Nedojde. Obě auta budete muset nastartovat osobně. 😀 Nejdřív asi to, které má baterii v pořádku…
12) „Kabel doporučujeme nikdy nepřipojovat k zápornému pólu, …“
No, když ho nepřipojíte, tak nenastartujete. Ale prvně připojte kladný pól, pak záporný. Při odpojování naopak. Míň to jiskří.
13) „Nad akumulátorem se nikdy nezaklánějte (???), protože není vyloučené, že se poleptáte kyselinou.“
Zaklonit se můžete, za vámi pravděpodobně žádná kyselina nebude. Ale NENAKLÁNĚJTE se nad nabíjející se akumulátor. Tam by vyšplíchnout mohla…
14) „Zátky akumulátorů musí být vždy pevně zašroubované, …“
Ale jen ty, které mají být při nabíjení povolené.
Tož tak…
Souhlasím a ještě doplním.
15) „Nedoporučuje se nabíjet baterie ve větrané místnosti.“
Doporučuje se nabíjet ve větrané místnosti, protože může dojít ke vzniku vodíku.
Špatná čeština, míchání pojmů, šíření nesmyslů a mýtů. Autor asi ani nebude od fochu, jen brouk pytlík, co všemu rozumí, všude byl a všechno (po)dělal…
Mockrát díky za rady. Jak to tak vypadá, tak autobaterie v mém autě už asi nadobro odešla. Předevčírem jsem si od známého půjčil nabíječku, zkoušel ji nabít, ale pořád nic. Je ale taky pravda, že už na to má asi věk. Co své auto mám, tak jsem ji vlastně neměnil a to už klidně nějakých 15 let být může. No, asi je čas na novou autobaterii. Doufám, že vyberu nějakou takovou, která mi vydrží aspoň podobně dlouho. I když s tou kvalitou dnešních věcí nevím nevím.
Můžu mít dotaz co s použitou autobaterií, která už není funkční? Kam s ní? Je mi jasné, že jen tak do popelnice ji asi dát nemůžu. Nejlepší by bylo nechat ji nějak ekologicky zlikvidovat. Myslíte, že ji můžu třeba odnést do nějakého autoservisu nebo tak? Postarali by se tam o to? Díky za odpověď.
Podle toho, kolik má pravidel nabíjení baterie u automobilu, tak jsem ráda, že se o tohle stará můj přítel, který je na tyhle věci mnohem šikovnější než já. Mojí parketou je úklid celého interiéru, na který si kupuji tady kvalitní autokosmetiku. Díky ní naše auto vypadá stále jako nové.
Do budoucna to stejně budou řešit všechno nabíjecí stanice pro elektromobily, takže bych z toho nedělal takovou vědu. I když jako je pravda, že ta znalost lidí, kteří fakt nevědí, jak odpojit baterii, napojit na nabíječku, a pak akumulátor zase připojit zpět ke zbytku auta, je fakt trisní. Ale tak to je asi každého věc.
Nabíjení autobaterie je pro mě pořád tak trochu záhada. Jednou jsem to zkoušela sama a raději už to nechávám na servisu 😀 Co mě ale vždycky překvapuje, je, jak moc na kvalitě baterie záleží – když člověk koupí nějakou levnou, často odejde mnohem dřív, než by měla. Kdo se nechce stresovat s častou výměnou nebo řešit nečekané problémy v zimě, určitě se vyplatí pořídit si pořádné vybavení přes specializované dodavatele, jako je https://www.intercars.cz/ kde mají vše kolem autodílů a servisu na jednom místě.