Facebook: Funkce pro uživatele

Co vlastně všechno facebook umí a k čemu se dá použít? Podívejte se na podrobný rozbor funkcí určených pro běžné uživatele.

Profil

Začnu zde popisem profilu, protože existence profilu je základní podmínkou toho, aby se dal Facebook nějakým způsobem využívat a bez funkčního profilu využití žádné z dále zmíněných funkcí by nebylo možné. V současnosti se jedné o mix ručné vypsaných údajů s daty a propojení s dalšími entitami uvnitř Facebooku. Zájmy lze vyjádřit přidáním se k fanouškům určité stránky, rodinné a partnerské vztahy pak přidáním dotyčného uživatele do vztahy a potvrzením tohoto vztahu i dotyčným uživatelem.

Zásadní funkcionalitou jsou zde pak možnosti pro různé úrovně nastavení soukromí, lze tak nastavit to, aby profil nebyl nijak dohledatelný, ale i to, aby bylo i pro jeho návštěvníky z řad těch, kdo nejsou na Facebooku vůbec, bylo viditelné naprosto cokoliv.

Přátelé

Zásadní pro fungování profilu je pak jeho napojení na ostatní profily přátel. K tomu, aby bylo možné je dohledat, nabízí Facebook několik tzv. vyhledávačů přátel. V podstatě se jedná o aplikace, které se propojí s adresářem z jiné služby a rozešlo pak vybraným uživatelům zprávy s žádostí o připojení na Facebook, nebo přidání do přátel. Podporovány jsou v současnosti Hotmail, Yahoo Messenger, ICQ, MSN Messenger, mail.ru, z českých pak Seznam email nebo Centrum mail.

Zprávy

Zprávy jsou základní možností uživatelské interakce. Funkčně je můžeme přirovnat ke kombinaci tradičního emailu (i tak se dají využít – užitel může přijímat na Facebooku emailové zprávy zaslané na adresu uživatelskéjméno@facebook.com) a instant messagingu. V aktuální funkcionální podobě se ve webovém rozhraní tváří jako proud komunikace mezi dvěma uživateli, chronologicky za sebou proudící, promísené se záznamy z chatu. Do zpráv se dají, podobně jako do emailu, přikládat i soubory.

Chat

Od zpráv se odlišuje především tím, že sdílí mezi uživateli stav jejich připojení. Zatímco při interakci formou zpráv se nedá přesně odhadnou reakce druhé strany, protože není vidět, zda je právě teď připojena k Facebooku, u chatu se sdílí aktuální stav připojení a proto se dá očekávat, že když je zpráva vyslána formou chatu aktuálně přihlášenému uživateli, je odpověď odeslána v řádech sekund až minut. Ve srovnání s tradičními IM řešeními má chat určité nevýhody, jako nemožnost posílání souborů, nebo ukládání napsaných zpráv, to se však dá částečně řešit díky tomu, že je založen na protokolu jabber, pomocí externích aplikací.

Stav (status)

Zatímco oba z výše uvedených prostředků slouží čistě ke komunikaci 1-to-1, zde se dostáváme k prvnímu prostředku hromadné komunikace ve formě 1-to-many. Základní princip by se dal popsat takto: “napište, co děláte, a dejte o tom vědět svým přátelům” (proto také nápověda pro políčko k vložení této položky má nápovědu “Co se vám honí hlavou?”). Stav se dá sdílet i jen s některými uživateli, nebo s určitou skupinou.

Fotky

Fotografie se dají organizovat do alb, oblíbenou funkcionalitou je pak označování osob na nich (aplikace umí i obličeje automaticky osobám přiřazovat). Ty se pak dají opět pod různou úrovní nastavení soukromí zveřejňovat, a ostatní je můžou označit příznakem “líbí se mi” nebo komentářem (viz dále).

Odkazy

Funkcionalita sdílení odkazů na webové stránky dokáže ze sdílené stránky na základě html tagů na zeď umístit název stránky a její popisku s fotografií. V současnosti je fungování tohoto sdílení promíseno s tlačítkem “like” pro weby, o kterém bude ještě řeč.

Video

Na Facebook lze i nahrát video, a to jak ve formě přímého záznamu z webkamery, tak převodem videosouboru běžného formátu. Dlužno podtknout, že při sdílení videa z videoserverů typu youtube formou odkazu se zdi vytvoří přehrávač naprosto stejně se chovající jako video nahrané na Facebook.

Poznámky

Poznámky jsou určeny pro hromadně sdílené zápisky, které přesáhnou délku 400 znaků (což je maximální délka pro zápis statusu). Svým charakterem a možnostmi formátování se podobají zápiskům článků na klasický blog.

Události

Události jsou určitou formou hromadného kalendáře. Pro jedince žádnou zvláštní funkcionalitu nenabízejí, jejich hlavní přednost je v hromadném plánování – událost se dá sdílet, dá se v ní nastavovat různý status účasti (Ano – Ne – Možná). Dále se události rozlišují na veřejné a soukromé, které jsou nepozvaným skryté. Síla právě tohoto modulu se už v minulosti ukázala na plánování demonstrací nebo flashmobů, k jejichž uspořádání bylo využito právě této funkce Facebooku.

Komentáře

Okomentovat se dá jakýkoliv obsah zveřejňovaný uživateli na zdi, ať už vlastní nebo cizí. Dílčí komentáře se pak dají označit příznakem “Like” –  viz další bod. Dále pak díky existenci API a social pluginů (viz dále) se dá takto komentovat i obsah na jakékoliv stránce, která má na sobě vložený modul Facebook comments.

Like

Prvotním účelem tlačíka Like (v české mutaci “To se mi líbí”), bylo označování příspěvků na zdi, ke kterým má uživatel pozitvní vztah. Vzhledem k jednoduchosti a využívanosti tohoto principu došlo pak postupně k jeho rozšíření mimo tuto oblast – označit se takto dají už i komentáře v příspěvkům, došlo k přejmenování jiných tlačítek (například na stránkách z původního stát se fanouškem). Díky sociálním pluginům se pak toto tlačítko dostalo i na webové stránky mimo Facebook.

Šťouchnutí

Funkce, jejíž princip je asi ze všech zde vyjmenovaných nejjednodušší. Do každého z uživatelů na Facebooku umožňuje šťouchnout – to se projeví tak, že se mu pak objeví, že vámi byl šťouchnut (čistě ve formě textového sdělení s ikonou ručičky). Na oplátku pak můžete udělat to samé. O účelnosti nebo vyšším smyslu této funkce ovšem nedokáži nic bližšího odhadnout.

Skupiny

Uzavřený prostor pro diskuzi a sdílení mezi skupinou uživatelů svázanou nějakým objektem zájmu. Dříve se funkcionalita těchto skupin téměř nelišila od stránek, nakonec došlo ale k oddělení a stránky jsou dnes určené primárně marketérům a komunikujícím značkám, skupiny pak pro meziuživatelskou diskuzi.

Aplikace

Další rozšíření funkčnosti se pak dá dosáhnout externími aplikacemi, pro jejich aktivaci je však vždy potřeba povolit jim přístup k určité části informací z uživatelského profilu. Aby tyto aplikace využívaly Facebooku ke svému většímu rozšíření, nezřídka automaticky publikují na zeď uživatele, který je používá, upozornění na svou činnost, nebo v sobě obsahují funkcionalitu, která motivuje ke zvaní dalších uživatelů k používání této aplikace.

Obchodní model těchto aplikací bývá založen buď na reklamě, nebo na platbách formou Facebook credits, u některých aplikací je však už i jen jejich šíření samotným účelem, například pokud propagují určitou značku nebo produkt.

Rate this post

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *