Dnes se podíváme na zoubek MOBA hře Shards of War, která je v režimu otevřené beta verze již zhruba rok a přináší na stůl mnoho zajímavých a inovativních prvků. Hra je k dispozici zdarma, hraje v prohlížeči a nevyžaduje žádnou další instalaci.
MOBA hry ve zkratce
Žánr MOBA her vznikl původně jako mapa vytvořená fanoušky strategií Stacraft a Warcraft. Velmi rychle si získala oddanou komunitu. Následující vývoj dal světu herního průmyslu takové titány jako je League of Legends, DOTA2 či Smite.
Při hraní MOBA hry proti sobě stojí dva týmy – většinou pět proti pěti. V rozích mapy jsou umístěné základny, z nichž v pravidelných intervalech vybíhají jednotky po předem určené trase, které se na půli cesty střetnou se stejně silnými jednotkami soupeřů. Všechny tyto jednotky jsou automaticky ovládány počítačem a říká se jim minioni.
Lidé ovládají každý jednoho hrdinu. Hrdinové jsou mnohem silnější než minioni a se získanými zkušenostmi z boje se dále zlepšují. Hráči se snaží využít chyb soupeře, získat nad ním výhodu, postupně rozbít obranné věže soupeře a základnu samotnou a tím vyhrát hru.
O Shards of War
Autoři Shards of Waru nepochybně strávili hodně času hraním MOBA her a následně promýšlením změn, tak aby výsledkem byla co nejakčnější záležitost. A musím přiznat že, výsledek je docela zdařilý.
Hra je zasazena do sci-fi prostředí, grafika mapy je v příjemném retro stylu připomínajícím arkádové automaty z devadesátých let. Grafika je poměrně chytlavá a jistě neurazí.
Ve hře se pohybujete pomocí kláves WASD, míříte myší a při stisku tlačítka střílíte bez přestávky, jako ze samopalu. Na druhém tlačítku myši je sekundární typ útoku a dále máte k dispozici 3 speciální schopnosti (házení granátů, letecký nálet, teleportace apod.) na klávesách QE a mezerníku. Při střelbě se hrdina pohybuje o něco pomaleji a je tedy potřeba si dávat pozor abyste se nestali cílem několika protihráčů najednou. To je totiž zaručený způsob jak být z mapy vymazán během několika málo okamžiků.
Celý tým si rozděluje zkušenosti a z minionů nepadá žádné zlato/peníze, vyplatí se tedy spíše věnovat se týmovým soubojům, případně se snažit někoho oběhnout a střelit ho nepřipraveného do zad, přesně tak jak to mají mazlíčci rádi.
Ve hře se používají předměty, které se odemykají při určitém množství zkušeností (levelu). Jaké předměty hrdina dostane do výbavy a na kterém levelu se tak stane, se rozhodnete již před začátkem hry samotné. V rámci přípravy na bitvu si tak vyřešíte všechna složitější rozhodnutí, dále z toho vyplývá, že se také nemusíte vracet k obchodu, abyste nakupovali věci a tak akci samotnou již nic neruší.
Mezi věžemi na mapě jsou umístěny body, kde lze léčit ztracené životy. K nim to od epicenter týmových soubojů rozhodně není daleko. Plná regenerace trvá zhruba 10 vteřin a pak se zase můžete vrátit na pomoc svým kamarádům a případně zažít slastný pocit, kdy dorazíte několik chamtivých soupeřů pro multi-zářez do pažby vašeho samopalu.
Vše výše zmíněné přispívá ke zrychlení průběhu hry a odbourání nudných součástí MOBA her. Dá se říci, že průměrná doba bitvy v Shards of Waru je okolo 20ti minut, což přibližně odpovídá době kdy se v ostatních MOBA hrách poprvé setkáte se spoluhráči a zkusíte získat nějaký úkol jako tým.
Výtky
Hlavní výtkou je malá variabilita hrdinů, ve hře je k dispozici pouze 10 hrdinů a pro hráče, který preferuje hraní tanků jako jsem já (hrdinů s velkou výdrží a o něco menšími způsobenými škodami, který láká soupeře aby do něj stříleli) jsou k dispozici pouze dva hrdinové. Sice lze chápat, že beta verze hry ještě nebude úplně doladěná, ale tady by to opravdu chtělo přitlačit co nejdříve.
Druhá výtka směřuje k systému tvorby předmětů, tento slouží jako primární zdroj financí pro hru. Předměty se vyrábějí ze surových materiálů, jež lze získat jako odměnu za bitvy a nebo je možno je zakoupit za reálné peníze. Čím je hráč trpělivější, tím méně tlaku na hledání čísla účtu pocítí. Stále si však myslím, že pro finální verzi by ještě autoři měli provést hodně počítání a odměnit stálé hráče o něco více. A to především proto, že trh MOBA her je velice nasycený a bez získání skalních fanoušků to nepůjde.
Závěrem
Závěrem zbývá konstatovat, že klady hry převažují zápory a Shards of War je dílkem, které zasluhuje pozornost a stojí za hřích. Navíc je možno počítat s dynamickým vývojem hry, za kterou stojí dobrý vývojářský tým, jenž bude adresovat větší i menší problémy a jen čas nám řekne, jaké místo na herním nebi si Shards of War vybuduje. Vyzkoušet si ji zdarma můžete zde.
Mohl bych se zeptat, jak se změní výstroj na postavě? I could ask, how to change gear on the character? Ich könnte fragen, wie man Zahnrad auf der Zeichen zu ändern? Mogę zapytać, jak zmienić bieg na charakter? Děkuji. Thanks. Danke. Dziękuję.
Hoj, napiš ve hře a rád ti poradadím /w Bugaboy