Další článek o využití Facebooku pro firmu, tentokrát o možnostech jeho využití ke vnitrofiremní komunikaci. Podíváme se na to, jaké nástroje nám k tomu Facebook jako platforma nabízí.
Komunikace na bázi zpráv
Facebook disponuje funkcí zasílání se podíváme na něco, co bychom mohli postavit na obdobu emailu omezeného pro posílání mezi uživateli Facebooku, omezeného nemožností posílání souborů. Když srovnáme tuto službu s emailem, nevychází z tohoto srovnání ovšem nejlépe: při posílání emailu nemusíme řešit, jestli příjemce má email na svém serveru, na Gmailu, Hotmailu, u Yahoo nebo Seznamu a můžeme mu poslat libovolně formátovanou zprávu včetně příloh, oproti tomu z Facebooku email poslat nemůžeme a vybavit ho lze maximálně odkazem nebo fotografií.
Real-time komunikace
Jedná se o možnost real-time komunkace pomocí Facebook chatu. Jeho nevýhodou je to, že ve své základní podobě nemá žádné možnosti archivace dat, takže neexistuje možnost opětovného přístupu, což je pro potřeby komunikace jak vnitrofiremní nebo mezi partnery věc poměrně zásadní (toto se dá částečně suplovat přístupem přes externí aplikace, kam se data ukládat dají).
Další nevýhodou oproti obdobným řešením je absence hlasové nebo video komunikace, kterých se při konferencích poměrně běžně používá, a konkurence je taktéž nabízí, případně možnost kontaktování lidí mimo Facebook. Jako nástroj efektivní komunikace v profesionálním nasazení není tedy podle našeho názoru Chatu nasadit příliš vhodné, konkurence ve formě MSN Messengeru, Skype nebo Google Talku nabízí všechny klíčové aspekty pokryty podstatně lépe.
Diskuze a sdílení informací
Skupiny jsou uzavřenou nebo veřejnou formou komunikace mezi více uživateli pod jedním tématem. Jedná se tedy o obdobu toho, co mohou zastávat například interní wikisystémy nebo diskuze. Nevýhodou tohoto řešení pro diskuzi nad problémem je nulová strukturovatelnost, žádná tematická členitelnost, a nemožnost sdílení souborů, lze sdílet jen holé texty, obrázky, videa a odkazy. Opět, lépe to řeší jiné nástroje – jak firemní wikisystémy, tak například služba Google Groups, nebo české řešení Capsa.
Kalendář a správa času
Ohledně správy času, nabízí Facebook funkci jednoduchého kalendáře, který je primárně určený ke svolávání více účastníků v určitý čas na určité místo a umožňuje jim se k této události vyjadřovat a určovat status účasti – tyto dvě oblasti nejsou v klasických systémech správy času nijak implementovány (ať co se aplikací, nebo papírového řešení týká).
Nicméně chybí zde taková základní funkce, jako je upozornění na určitou událost, zcela pak chybí záznamy typu úkol, nemluvě o pokročilejších funkcích správy času pracujících například s metodikou GTD, kterou konkurence nabízí. Rozhodně tedy jak klasické organizátory typu ADK nebo Moleskine, případně aplikace typu Outlook, Google Calendar nebo Lotus Calendar nabízí nesrovnatelně širší možnosti.
Dá se tedy využít Facebook ke komunikaci uvnitř firmy?
Když si shreme výše uvedené závěry a srovnání s nástroji lépe řešícími oblasti vnitrofiremní komunikace, docházíme k závěru, že ve stavu, jak své služby Facebook nabízí v současnosti, pro tyto účely příliš použitelný není.
Dále když vezmeme v úvahu ten fakt, že veškerá data jsou uložena kdesi na cizích serverech vně firmy, v cloudu, bez možnosti zálohování na vlastní úložiště, je podle mého názoru řešení vnitrofiremní komunikace prostřednictvím Facebooku díky tomu, že existuje řada vyspělejších nástrojů řešících totéž lépe a s méně riziky, poměrně nešťastné řešení, které je oproti jiným nástrojům méně efektivní.
Nemyslím si, že je to úplně nejideálnější volba. To je lepší nechat si naprogramovat vlastní informační systém čistě pro vlastní účely… Přece jen Facebook má přístup k veškerým datům,…, které tam projdou.