Malá případová studie o tom, jak se u nás v Čechách používá Facebook – a na to, kdo ho vlastně využívá a jak.
Složení uživatelů
V roce 2010 Facebook získal v soutěži Křišťálová Lupa 1. místo v kategorii sociální sítě, oceněn byla také služba Facebook Chat (5. místo v kategorii komunikační technologie) a mobilní verze jeho stránek (3. místo v kategorii mobilní služby). Co se uživatelů týče, podle sběrné služby Fejsbůček.cz, je struktura českých uživatelů v březnu 2011 následující:
- v Čechách používá Facebook 3 095 620 uživatelů
- převahu mají ženy: 1 576 894 uživatelek
- mužů je 1 518 726
Dá se tedy usuzovat, že potřeba žen, alespoň u nás v Čechách, sdílet různé informace a psát o o sobě na profil, je vyšší než u mužů, ovšem jejich převaha není nijak výrazná, je jich jen zhruba o 1 % více, než mužů.
Co se věkového rozvrstvení uživatelů týká, můžeme u nás zpozorovat výraznou převahu věkové skupiny 20 – 35 let, která v úhrnu tvoří necelých 51% uživatelů, zhruba čtvrtinu pak tvoří teenageři, zbytek je rozdělen mezi věkovou skupinu na 36 let.
Zdroj obrázku: Fejsbůček.cz
Nejoblíbenější stránky na českém facebooku
Podívejme se na české uživatele ještě podrobněji, a to sice z pohledu jejich zájmů a toho, čeho jsou fanoušci. Aby se tato práce nezvrhla v rozbor všech fanouškovských stránek na Facebooku, zmíním zde pouze pět početně nejsilnějších a pokusím se naznačit, co pravděpodobně stálo za tím, že tolik nabraly na popularitě. Předpokládám, že se čtenář alespoň základním způsobem v problematice stránek a fanoušků orientuje, není-li tomu tak, doporučuji nejprve přejít ke kapitole 2 a pak se vrátit opět do těchto míst.
Vytvoř si svou fotku z Avataru a podívej se, jak bys vypadal
Na prvním místě v oblíbenosti je stránka “Vytvoř si svou fotku z Avataru a podívej se, jak bys vypadal” (facebook.com/fotka.avatar). Její popularitu myslím můžeme přisuzovat dvěma faktorům:
- výrazné popularitě filmu Avatar (zvláště v roce 2010)
- provázáním této stránky s webem, na kterém je umístěna aplikace, umoňující skutečně si vytvořit fotografii, vypadající jako obrázek avatara ze stejnojmenného filmu
Lavinovitě se šířící obrázky s profily lidí, vypadajících jako avataři, zajistily této stránce virální šíření. Na rozdíl od stránek, slibujících nové speciální funkce Facebooku po té, co jim začnete fandit (kterých je na českém Faceooku řada), je zde skutečně v popisu stránky i na její zdi funkční návod, který skutečně splní to, co název stránky slibuje. V době psaní této práce měla stránka 527 068 fanoušků, tedy zhruba každý šestý Čech na Facebooku si chtěl udělat z profilového obrázku avatara.
Nesnáším loučení 🙁
Jako druhá početně nejsilnější stránka je pak v březnu 2011 stránka “Nesnáším loučení :(“
(facebook.com/pages/Nesnáším-loučení-/128065739315). Na zdi skupiny se objevují střídavě stesky uživatelů, kteří se přidali k fanouškům této stránky, a odkazy na nesouvisející stránky (tedy v podstatě spam – využívají toho, že v této stránce je povoleno psaní na zeď fanoušky). Loučení asi nemá rád nikdo, a to je pravděpodobně hlavní důvod toho, proč se stránka těší takové popularitě. Vzhledem k tomu, že absolutně nic zvláštního ani obsahem ani vstupní stránkou nenabízí, je mně osobně poměrně záhadou, proč právě tato stránka je se svými 454 905 fanoušky momentálně druhou nejpopulárnější na českém Facebooku.
Nemyslíš – zaplatíš!
V protikladu k této stránce stojí třetí momentálně nejpopulárnější facebooková stránka v Čechách, a to sice stránka “Nemyslíš – zaplatíš!” (facebook.com/nemyslis.zaplatis). Její popularita je zjevně založena na stejnojmenné dlouhodobě vedené kampani Ministerstva vnitra, probíhající dlouhodobě napříč sdělovacími prostředky a inzerovaná i na Facebooku. Jedná se o příklad profesionálně spravované stránky s aktualizovaným obsahem o dopravních nehodách, stránka je rozšířena i o příbuznou aplikaci – Bodyshot (apps.facebook.com/bodyshot). Stránka měla v době psaní práce 435 359 fanoušků.
♥ Milujeme víkend ♥
Čtrvrtá nejoblíbenější stránka nese jméno “♥ Milujeme víkend ♥” (facebook.com/pages/-Milujeme-víkend-/151391251880). Posadil bych ji někam na pomezí dvou předchozích – opět sjednocuje něco, co asi se líbí každému, není tak nasycená spamem a nesouvisejícími odkazy jako stránka Nesnáším loučení, zakladatel se o ni stará zveřejňováním obsahu přiměřeným tématu (nebo alespoň v minulosti staral). Stránka byla pravděpodobně vytvořena za účelem využití vydělání na partnerském systému na webu Heureka.cz, protože právě na něj vedou veškeré odchozí odkazy zveřejněné na zdi stránky. Aktuálně má stránka 425 579 fanoušků.
Valení se v posteli
Tuto stránku (facebook.com/pages/Valení-se-v-posteli-/96560217881)bych se nebál označit za paralelní k výše uvedné stránce “Nesnáším loučení :(.” Dokonce i smajlík má také v názvu, zeď je opět poseta naprosto vším možným, kupodivu ne odkazy, což přikládám tomu, že odkazový spam její zakladatel ze zdi promazává. Jako zajímavé považuji i to, že je tolik populární i přes to, že má v názvu překlep – místo “Válení se v posteli :)” se jmenuje “Valení se v posteli :).” Stránce fandí 424 825 uživatelů.
Nesnááším komáry!!
Oblíbenost této stránky (.facebook.com/pages/Nesnááším-komáry/93171034570) ukazuje, jak silné je soucítění tehdy, když se identifikuje společný nepřítel. To je také to jediné, co ji může nějak odlišit, za jejím úspěchem pravděpodobně stojí především to, že zakladatel skupinu postavenou proti štípání hmyzu udělal jako první a nic podobného do té doby na českém Facebooku nebylo. Obsah totiž tvoří náhodné poznámky kolemjdoucích uživatelů a spam směřující na nesouvisející komerční weby. Stránka má 416 335 fanoušků.
Události s nejvíce účastníky
Na tomto místě bych rád rozebral mentalitu českých uživatelů Facebooku z pohledu, na co se chystají a které nadcházející události mají mezi nimi největší ohlas, případně proč tomu tak pravděpodobně je.
Den kdy zapálíme svíčku všem utýraným a týraným zvířátkům!
Jak už je zřejmě u nejpopulárnějších akcí a stránek na Facebooku nezbytné, v názvu události je pravopisná chyba (chybí čárka). Jedná se o imaginární akci, žádné spojení s oficiálním dnem nebo akcí zde není. Popularitu této akce přisuzuji mediálně oblíbenému tématu (týrání zvířat bývá vedle pedofilie oblíbeným tématem odstrašujících reportáží), hraní na city a případně zvolenému obrázky zapálené svíčky jako obrázku této události. Zajímavé je také to, že přesto že akce se už konala (8. března 2011), tak stále jí přibývají noví účastníci. Akce měla v době psaní 46,228 účastníků.
Hodina Země 2011
Zdá se, že události s ekologickým a obecně prospěšným záměrem mají skutečně silný akcent. Na druhém místě oblíbenosti mezi českými uživateli je Hodina Země – tentokrát se nejedná o imaginární akci, ale o akci, kdy se v rámci symbolické ekologické spouluúčasti zhasne 26. března o půl deváté večer osvětlení u dobrovolníků a na ulici v partnerských městech. To, že je jinak poměrně málo známá akce natolik populární, přikládám tomu, že pořadatelé zřejmě pracovali s databází účastníků už z minulých let a těm pak automaticky poslali pozvánku i na letošek, takže se jich postupně nabalilo takovéto množství. Je jich ovšem o jeden řád méně, než u předešlé události – akce se účastní 4 387 lidí.
Matějská pouť 2011 – Atrakce
Na popularitě této akce je podle mě nejzajímavější to, jak velké nůžky jsou rozevřeny mezi stránkou spojenou s touto akcí (facebook.com/pages/Matějská-pouť-2011/185503771481350) a počtem účastníků zde. Zatímco podpůrná stránka má něco přes 100 fanoušků, této akce se účastní 3893 lidí.
Pošlu smsku pro Michala Šepse
Událost má spojitost s podporou jednoho z účastníků právě probíhající televizní soutěže Superstar a má motivovat sympatizanty k posílání zpoplatněných sms na podporu svého favorita. Účast potvrdilo 3470 účastníků.
Jeden svět 2011 v Praze/One World 2011 in Prague
Zatímco u Matějské pouti byl výrazný nepoměr mezi počtem účastníků akce a počtem fanoušků stránky, zde je poměr opačný a navíc poměrně vyvážený – fanouškovská stránka má necelých 5 500 fanoušků, události samotné (tj. tohoto festivalu dokumentárních filmů se účastnilo) 2 584 jedinců.
Ahoj mam mobil samsung s5560(java) a nikde neumim stahnou facebook chat poradte
jdi v mobilu na adresu http://www.me-solutions.net/ a stáhni si tam program fbchat