Kde se dají najít zkušenosti a rezence eshopů a jak s nimi naložit.
Heureka.cz
Největší systém hodnocení obchodů na internetu je v současnosti na Heuréka.cz. Zdroji hodnocení jsou jednak ověření zákazníci (tj. lidé, kteří v daném obchodu nakoupili a po nákupu jim přišel email s odkazem na formuář, kde naklikali jednotlivé atributy hodnocení daného eshopu, jednak náhodní návštěvníci mohou napsat svůj názor do diskuze. Náhodní návštěvníci a jejich věrohodnost jsou samozřejmě poměrně diskutabilním zdrojem, protože není na internetu výjimkou, že si konkurence najímá falešné hodnotitele, kteří píší na takovýchto serverech s cílem pošpinit cizí obchod. U menších eshopů bývá vyšší procento hodnocení na Heuréce v podobě hvězdiček, bez slovního popisu. Když se na to podíváme globálně – eshop, který má na Heuréce profil a alespoň 80% pozitivního hodnocení by měl být celkem v pořádku.
Zbozi.cz
Podobný systém hodnocení je i na Zboží.cz. Je specifický tím, že ho může vyplnit jen člověk přihlášený pod účtem na Seznamu a pouze po realizaci nákupu přes tento srovnávač cen. Hodnocení je zde tedy poměrně dost málo i u velkých eshopů a sestává jen z dosti holých informací od nakupujících.
Diskuzní fóra
Když na Heuréce ani na Zboží nemůžete nic nalézt, stále ještě to neznamená, že o dotyčném internetovém obchodu na internetu nic není. Hodnocení a zkušenosti lidí, kteří s ním přišli do styku, se dají najít například v různých diskuzních fórech. Samozřejmě, je zde potřeba mít na paměti, že spokojený zákazník zpravidla nezkoumá co kde rychle vychválit, zato nespokojení šíří své naštvání mnohem intenzivněji. Jak najít tento typ reakcí?
- zadejte do google: přesnáadresaeshopu.cz recenze
- případně zadejte: přesnáadresaeshopu.cz recenze
Přesná adresa eshopu je klíčová – není výjimkou, že existuje například eshop nejake-zbozi.cz a ještě nejakezbozi.cz a na každé z těchto adres je úplně jiný obchod s úplně jiným sortimentem a provozovatelem.
Průzkum bojem
Pokud se vám zdají stránky eshopu jak z minulého století, ale nabídka zboží poměrně zajímavá, je nejjednodušší napsat přes formulář nebo využít jiného kanálu pro zákazníky (online chat, email, telefon) a ověřit si, zda nabídka odpovídá a je na druhé straně člověk. Na jednu stranu, klidně může existovat virtuální eshop co jen přijímá platby ale zato má velmi rychlé reakce na jakýkoliv dotaz, stejně tak jako solidní eshop, co všechno má skladem a posílá hned, ale právě aby vše včas vyřídili, málokdy je někdo na telefonu. Každopádně, pokud napíšete dotaz a nikdo ani za dva dny neodpoví, zřejmě komunikace se zákazníky u tohoto provozovatele moc nefunguje.