Diskuze o příchodu nových médií stále není u konce, nicméně zdá se, že média jako Twitter nebo Facebook budou hrát ve sdělovacích prostředcích stále větší roli. Podívejme se proto už teď na to, jak se jich dá využít k inzerování nebo zvýšení povědomí ať už o vás, tak o vaší stránce, hnutí, firmě nebo produktu.
Sebeprezentace
Pokud půjdete cestou našich i zahraničních politiků, pak si:
- bezodkladně založte na Facebooku osobní profil
- všechno co je možné nechte veřejné
- kdokoliv si vás přidá mezi přátele, tomu hned žádost potvrďte
- pro zvýšení osobního kreditu čas od času pošlete na zeď vaši fotku, jak jste na nějaké benefiční nebo jiné přínosné akci, nebo posílejte odkazy na hlubokomyslné články
Samozřejmě tohle je jen ukázka, jak to dělají naši politici, ostatně přidejte si na Facebooku pár z nich mezi přátele a uvidíte sami. Možná si najdete vlastní cestu menšího odporu a něco z toho se vám do krámu nehodí, tak to berte spíš jako takovou trošku nadsazenou insipiraci..
Fanouškovské stránky a skupiny
Pokud chcete stáhnout a ovlivňovat co nejvíc jedinců, kterým je blízká nějaká vaše činnost, pak není nic snazšího, než si založit stránky na Facebooku, případně skupinu a nahánět a hledat, nastavit si hezkou adresu a budovat obsah, psát na zeď a takhle neustále fanouškovský okruh rozšiřovat. Je to samozřejmě běh na dluhou trať a občas to chce nějaké popohnání k tomu, aby se to počty nabraly do trošku solidních čísel. A k tomu právě se hodí třeba PPC reklamní panel, který rozebereme v další části tohoto článku.
Facebook PPC/PPV reklamy
Poslední možností (a jedinou z přehledu, která je placená) pak je využití reklamního boxu v pravém sloupci. Jak to fuguje?
Propojíte si Facebook účet s paypalem nebo platební kartou a stanovíte si rozpočet. Pak vytvoříte reklamu a nastavíte, zda hodláte platit za kliknutí na ni, nebo za zhlédnutí (podle našeho názoru je výhodnější nastavit placení za klik, protože v Čechách zatím není cena v PPC většinou vyhnána do žádných šílených výšin, a za zhlédnutí tím pádem neplatíte, ty máte zadarmo). Z nastaveného účtu je pak automaticky odčítána podle výše rozpočtu částka a průběžně fakturována na irskou pobočku Facebooku.
Při vytváření inzerátu máte k dispozici dvě silné zbraně:
- obrázek – velmi důležitý, důležitější než text, neokoukaný sexy obrázek udělá hodně a lidi na něj budou klikat jako pominutí
- text – dejte hlavně pozor na to, aby netrpěl neduhem řady facebookových inzerátů – pravopisem; měla by v něm být cítit odpovídající call to action: „klikněte na..“, „staňte se fanouškem“ a podobně.
Otázkou je pak také, kam reklamní odkaz směřovat – jestli na fanouškovskou stránku, tedy soustředit se na nahánění nových duší, a nebo podobně jako jiné formy internetové reklamy, vést odkazy prostě na váš web. To samozřejmě záleží už na konkrétní strategii, kterou je nejlépe konzultovat s kvalifikovaným poradcem (můžete nám např. napsat a my se vám poradíme, jaká nejlepší strategie se hodí pro vaše účely).