Tip na méně známou funkci Google, která umožňuje zjistit původ obrázku nebo ho najít v dalších velikostech.
Vyhledávání naruby
Klasické internetové vyhledávače fungují tak, že člověk cosi zadá v podobě textu (dnes se dá dokonce už i diktovat mikrofonem, nicméně stále se jedná o slovní vstup), vyhledávač rozpozná, o co zhruba šlo a pak hledá stránky, které dané slovo nebo slovní spojení obsahují. Podobně, když chceme najít obrázek kočky, napíšeme „kočka“ a přepneme se do režimu vyhledávání obrázků – všechny obrázky ze stránek, kde se píše o kočkách nebo obrázky pojmenované jako kočka se pročešou a naservírují na stránku s výsledky.
Problém ovšem nastává v situaci, kdy ovšem je před námi něco, o čem nevíme, jak to správně pojmenovat. Jak si poradit, když má člověk na disku fotku něčeho nebo někoho koho nezná a nebo předmět, jehož využití je naprosto netušené? V tom případě nezbývá, než jít na vyhledávání reverzním způsobem – dodat vyhledávači materiál, který je výsledkem dotazu, který neznáme.
Co budete potřebovat
- fotografii a nebo vyfotit předmět s neznámým obsahem
- a reverzní obrázkový vyhledávač
- nebo speciální aplikaci
Google Goggles
Goggles je aplikace, kterou si můžete nainstalovat do mobilů a tabletů s Androidem z Google Play, případně v iPhonu a iPadu je součástí aplikace na vyhledávání na Google dostupné z iTunes. Jedná se o program, který se snaží rozpoznat význam toho, co je na fotografii. Například: vyfotografujete botu a program ji vyhodnotí jako botu. Vyfotíte hrneček a on ho vyhledá v eshopech i s cenou. Nevyhledává ale na webech – nezkoumá, zda se někde na internetu vyskytuje stejný obrázek, jaký jste zaslali k vyhodnocení. To může být omezením tehdy, když se zasílají fotografie lidí nebo jiné živé přírody a nezajímá vás až tak moc, zda je na fotografii nokia 2340 nebo 3310.
Obrácené vyhledávání na Google
Velmi mocný nástroj pro zjišťování toho, co máte před sebou. Je schopen dohledat, kde všude na internetu se vyskytuje fotografie, kterou mu dáte k dispozici, případně je schopen najít i obrázky vizuálně podobné. Jak to konkrétně funguje? Ukážeme si to na konkrétním příkladu.
- Dejme tomu, že jsem našel nějaký obrázek a vůbec nevím, kdo na něm má být všude kolem jsou nějaké řecké nápisy, asi nějaký svatý, ale prostě nedá se poznat, o koho jde. Vyfotografuji ho na mobilu a mám ho tedy nyní k dispozici v digitalizované podobě.
- V dalším kroku potřebuji nechat poslat tento obrázek někam zpracovat. Jdu tedy na vyhledávání obrázků na Google (images.google.cz) a zde kliknu na tlačítko malého fotoparátu, což mi zpřístupní volbu pro odeslání fotky k analýze.
- Teď, když už je obrázek odeslán, měla by se zobrazit stránka s výsledky vyhledávání, kde jsou stejné nebo podobné obrázky. To, co je konkrétně na obrázku je tedy ještě věcí dalšího zkoumání – bude pravděpodobně potřeba projít si jednotlivé stránky, kde se tento obrázek nachází a přečíst si, co o něm píší. V některých případech se může jednat o cizojazyčné výsledky – v tom případě stačí zadat webovou adresu vyhledané stránky do Google Překladače (translate.google.cz) a nechat si ji celou přeložit strojovým překladem do češtiny.
Tin Eye
Velmi podobně funguje i průkopník této technologie na adrese TinEye.com. Opět, buď nahrajete fotografii nebo odkaz na ní a necháte projít databázi – ta je ale oproti vyhledávači obrázků od Google v řadě případů menší, takže záleží na konkrétni fotografii a tom, zda je v databázi stránek, které robot tohoto vyhledávače má uloženy a ve kterých vyhledává.
Kromě této funkce nabízí svůj engine i pro externí aplikace – pokud tedy například chcete mít v eshopu nebo jiné aplikaci naprogramováno, aby se vám generovaly návrhy na podobné zboží na základě jeho vizuální podobnosti, můžete si od Tin Eye zakoupit API a tuto funkci integrovat.
hodí se to nečekaně často, hodně se zlepšilo to obrácené hledání na Googlu poslední dobou