Dovoz auta z Německa se může stále ještě vyplatit. I když už není zdaleka tak výhodný, jako býval dříve. Levná auta najdeme už i v Čechách, navíc s plnou výbavou a skvělými jízdními vlastnostmi. I přesto mnoho lidí využívá dovozu právě z Německa. Přece jenom, auta tam jsou v lepším stavu a často mnohem lépe udržovaná. Připravili jsme si pro vás článek, jak při takovém dovozu postupovat.
Jak vybrat vhodné auto?
Nejprve si ujasněte, proč chcete dovážet auto. Vezměte si tužku a papír a odpovězte si na následující otázky:
- Proč chcete dovézt auto z Německa?
- Jaké auto chcete? (pouze na nákupy, rodinné auto nebo třeba terénní?)
- Jaká je vaše představa o ceně?
Kde hledat ojeté auto?
Nejlépe se vám bude hledat na internetu. Používají se internetové stránky mobile.de nebo automobile.de. Oba tyto vyhledávače jsou v češtině. Po zadání kritérií, jako je značka, cena, model, barva, datum první registrace, počet najetých kilometrů, typ paliva, požadovaná výbava a stát, se vám vyfiltrují nabídky vozů.
Tip: Nezapomeňte si vymezit určitou část Německa, která je pro vás vzdálenostně ještě přípustná. Jet na druhý konec země by se vám nemuselo úplně vyplatit.
Vše si důkladně promyslete
Cesta pro ojetý vůz do Německa je poměrně nákladná. Než se za takovým dobrodružstvím vydáte, ujasněte si ještě následující:
Nevěřte fotkám
Na fotce auto vypadá sice dokonale, ale počítejte s tím, že to tak být nemusí. Neseriózní prodejci jej vždy nafotí z takového úhlu, aby skryli případná poškození nebo nedostatky. Poté spoléhají, že když vážíte tak dlouhou cestu, auto zakoupíte i přes poškození, která zatají.
Mnohdy se také stává, že slibované vozidlo není při vašem příjezdu vůbec k dispozici a budou se vám snažit vnutit jiné. To ovšem záleží na spolehlivosti prodejce, viz níže.
Příliš nízká cena
Příliš nízká cena obvykle značí nějaký problém. Nenechte se uchvátit takovým trikem. Ptejte se prodejce po telefonu důkladně, proč stanovil takovou cenu. Když vám nedá pádný důvod, od takového auta dejte ruce pryč.
Vyplatí se jet pro ojeté auto tak daleko?
Nevažte cestu až na druhý konec Německa k Francii či Holandsku. Ano, auta odsud jsou většinou ta nejlevnější, ale jedná se o příliš dlouhou trasu k tomu, abyste si přivezli domů ojetý vůz, u kterého nikdy nemáte jistotu, že bude sloužit dlouhá léta. Tato auta jsou navíc v mnohem horším stavu z důvodu blízkosti k moři. Častěji rezaví a již vám dlouho neposlouží. Vybírejte auto co nejblíže k hranicím s Českem.
Uvědomte si, že pro auto se musíte vydat minimálně ve dvou osobách. Na cestu zpět také počítejte s palivem do dvou vozidel.
Typy prodejců ojetých aut
Připravte se na následující typy prodejců, se kterými se můžete setkat. Ne s každým z nich se vyplatí spolupracovat.
Soukromníci
Každý soukromník je jiný a nelze je všechny zařadit do škatulky “spolehliví“ či “nespolehliví“. Senior, který o své auto pečoval celý život a chce jej pouze předat do dobrých rukou, vás většinou neplánuje okrást nebo vám prodat poruchové auto. Může se ale najít takový prodejce, který se zbavuje nespolehlivého vozu a bude vám tvrdit cokoliv, jen ne pravdu.
Autobazary
Autobazary se vás většinou nebudou snažit okrást, protože si potřebují udržet dobrou pověst. Může se stát, že něco zanedbají, ale děje se to málokdy. Poznáte je podle zkratky GmbH, která označuje společnost s ručením omezeným. Jedinou nevýhodou autobazarů je nemožnost smlouvat o ceně. Pokud se vám podaří usmlouvat nižší cenu, můžete být spokojení.
Překupníci
Nejhorší možná varianta prodejce. Překupníci ojetiny pouze přeprodávají a o jejich technický stav se téměř vůbec nezajímají. Budou vám tvrdit, že je vůz v naprostém pořádku. Ale až zůstanete viset v Německu před hranicemi, už se jim nedovoláte.
Často také porušují zákon paděláním servisní knížky, stáčením tachometru a dalším podvodným jednáním. Pokud to chcete i přesto risknout, najdete je v dřevěných budkách na parkovištích (NEDOPORUČUJEME).
Autorizovaný prodejce
Autorizovaní prodejci jsou zárukou jistoty a spolehlivosti. Dají vám veškeré potřebné dokumenty a smlouvy a jejich jednání je právně v naprostém pořádku. Zde ovšem není prostor ke smlouvání o slevě. Počítejte také s vyšší cenou vozu.
Vybrali jste auto? Na řadě je rezervace
Pokud mluvíte Německy, stačí vytočit telefonní číslo uvedené na inzerátu a s prodejcem se domluvit. Také byste měl mít povědomí o tom, na co se ptát, a rozumět technickému stavu vozidla.
Nejste-li zdatný v německém jazyce, budete si muset na tuto část najmout někoho, kdo komunikaci vyřídí za vás. Může to být někdo, kdo umí německy a vyzná se v automobilech. Hledat můžete i v servisech či bazarech. Mnoho automechaniků má zkušenost s dovozem aut z Německa a rádi vám za menší úplatu pomohou.
Na co se ptát?
Na úvodu telefonátu se představte a zmiňte, o jaké vozidlo máte zájem. Pokud je ještě k dispozici, ptejte se na stav vozidla.
- Bylo vozidlo bourané?
- Je na něm viditelné poškození?
- Nachází se na něm koroze?
- Je plně funkční?
- Má nějakou poruchu?
- Je k dispozici servisní knížka? (Pokud ne, hledejte jiné vozidlo)
- Kolik mělo vozidlo majitelů?
- Jak bylo servisováno?
- Jaké byly prováděny opravy?
- Je k dispozici technický průkaz? (Může jej mít banka, která vozidlo bazaru financuje)
- Jaká je cena? (O slevě smlouvejte již po telefonu)
- Slevíte mi z ceny?
- Cena je včetně DPH? (Pokud je vozidlo prodáváno v tzv. zvláštním režimu dle §25, platí daň prodejce)
- Poskytovaná záruka je 1 rok?
Vždy záleží na tom, s kým jednáte. Počítejte s tím, že u soukromých osob a překupníků vám žádná záruka nenáleží. Naopak autorizovaní prodejci a autobazary jsou v této oblasti spolehlivější.
Pokud se auto rozhodnete rezervovat, pamatujte, že prodejce vám jej “podrží na pár dní“.
Nechte si rezervaci potvrdit emailem, na který poté zašlete oscanované doklady. Urychlíte tak celý proces.
Koupě a převzetí auta v Německu
Na cestu pro zarezervované auto s sebou vezměte ještě jednoho člověka, který v jednom z vozů odřídí zpáteční cestu. Není na škodu přibrat také zkušeného mechanika, který ojeté vozidlo prohlédne a zkontroluje.
Cesta
Trasu naplánujte tak, abyste na místo dorazili ráno, a stihli tak vyřídit vše potřebné. Vezměte si s sebou dostatek financí pro uhrazení nejen auta, ale také poplatků a paliva. Nenocujte na odlehlých parkovištích a peníze mějte vždy u sebe. Toto platí pro ty, kdo se rozhodli platit auto v hotovosti.
Prohlídka vozu
Vozidlo si důkladně prohlédněte a soustřeďte se na následující:
- Na exteriéru vozidla zkoumejte především lak, podvozek, motor a pneumatiky. U laku si dejte pozor na odstín. Liší-li se na jednotlivých částech vozidla, bylo pravděpodobně bourané. U podvozku si všímejte koroze. Větší množství rezavých míst svědčí o jízdě po výrazně solených silnicích. Auto pravděpodobně pochází z přímořských států. Také prověřte opotřebení brzdových kotoučů a destiček. Též se zaměřte na brzdové potrubí, zda nerezaví.
- Zkontrolujte stav motoru, například viditelné úniky provozních kapalin. Prověřte si VIN a jestli má auto platnou homologaci. Prozkoumejte také, zda je opotřebení pneumatik souměrné a jestli jsou na nápravě použity stejné pneumatiky. Podle značení na pneumatice jste také schopni zkontrolovat její stáří. Značku naleznete v oválném symbolu, jedná se o 4 číslice a značí týden a rok výroby. Např.: 1217 (pneumatika byla vyrobena 12. týden v roce 2017).
- Také prohlédněte šrouby. Pokud jsou bezpečnostní, v příslušenství auta by měla být redukce.
- Všechny klíče by měly pasovat do zámků v autě.
- V interiéru vozidla důkladně prozkoumejte všechny potahy, plasty, pedály či volant. Zejména zkontrolujte míru opotřebení, a zda-li jsou součástí interiéru airbagy.
Trvejte na zkušební jízdě a naslouchejte při ní zvukům auta. Jakékoliv praskání, vrzání, pískání nebo hučení je podezřelé. Bez zkušební jízdy auto neberte.
Pokud bude vše v pořádku, auto zaplatíte.
Platba vozidla
Při platbě vozidla máte dvě možnosti. Vždy je však nutné domluvit se s prodejcem již telefonicky před samotnou cestou.
Bezhotovostní platba
Výhodou bezhotovostní platby je, že s sebou nemusíte vozit příliš velký obnos peněz a riskovat tak okradení. Bezhotovostní platba do Německa se označuje jako SEPA platba. U některých bank je zpoplatněna. Podívejte se do sazebníku vaší banky.
Platba v hotovosti
Většina prodejců bohužel požaduje platbu v hotovosti. Dbejte na výběr dobré směnárny a pohlídejte si kurz. Při koupi auta se jedná o celkem vysoké částky, rozdíl v kurzu není ve výsledku zanedbatelný. Peníze určitě nevyměňujte v příhraničí. Skupiny provádějící výměnu peněz nejsou vždy spolehlivé a mohou vás okrást.
A zase to papírování
Při koupi vozidla musíte dostat do rukou následující doklady:
Kupní smlouva
V kupní smlouvě musí být uveden prodávající, kupující, typ automobilu, výrobní číslo a cena.
Pokud je automobil prodáván ve zvláštním režimu a daň odvádí prodejce, je nutné to uvést do smlouvy.
Malý technický průkaz
V malém technickém průkazu musí být uvedeno odhlášení vozidla.
Velký technický průkaz
Všechny údaje musí souhlasit. Zkontrolujte správnost VIN.
Registrace auta v Německu a převoz do Čech
Vůz musíte v Německu zaregistrovat, teprve poté je možné ho dovést do České republiky. Na vozidlo se nainstaluje převozní značka.
Existují dva typy převozních značek
Značka s červeným pruhem
Je mezinárodní převozní značkou a platí 15 dní. Včetně zelené karty vyjde na 130 EUR.
Značka se žlutým pruhem
Značka se žlutým pruhem byla sice původně vnitrostátní převozní značkou, ale je platná i v České republice. Platí 5 dní a se zelenou kartou vyjde přibližně na 80 EUR.
Jak postupovat při registraci auta v Německu
Nejprve si sjednejte povinné ručení na pojišťovně. Zároveň tam vyplníte žádost o přidělení převozní značky. Budete potřebovat malý a velký technický průkaz a doklad o STK.
Poté stačí zajít na registrační úřad, kde budete zapsán jako majitel vozidla ve velkém technickém průkazu a bude vám vydán malý technický průkaz, osvědčení o registraci a přiděleno číslo registrační značky. Tu vám vylisují opět na pojišťovně. Poté je nutné opatřit ji nálepkou od úředníka – opět musíte na úřad. Tím papírování v Německu končí a můžete legálně pár dní jezdit.
Platnost této značky je uvedena v červeném či žlutém pruhu vpravo.
Přihlášení vozidla v Čechách
V Čechách je auto nutné zaregistrovat ještě před skončením platnosti německé registrace. Nejprve si zařiďte dovozovou STK a měření emisí. Budete k tomu potřebovat malý a velký technický průkaz.
Poté půjdete na registr motorových vozidel. S sebou si vezměte následující doklady:
- Osobní doklady
- Dokumenty z STK
- Kupní smlouvu
- Osvědčení o registraci vozidla
- Zelenou kartu
Evidenční kontrola
Následně vyplníte Žádost o zápis silničního vozidla do registru silničních vozidel. Uhradíte správní poplatek 800 Kč za zápis do registru silničních vozidel. Velký technický průkaz je většinou vystaven hned, ale lhůta je dle zákona stanovena do 30 dnů.
Poté se všemi dokumenty navštívíte úředníka na registru motorových vozidel, který vám potvrdí registraci.
Nyní je konečně možné legálně vozidlo využívat v Čechách i zahraničí.
Zdravím
Mám zato, že komplikace mohou nastat také tehdy, dovážíte-li z Německa auto *starší 8 let*, které navíc pochází ze země *mimo* EU (např. Saudská Arábie, Japonsko)
Pletu se? Pokud ne, možná bych to připsal mezi věci, které je třeba ověřit předem.
Čus
Jarda
Dobry den,
Potrebuji rady od vas, jak muzu pouzit – vlastnit darovane auto z Nemecka tady v CZ?
Dekuji vam
Myslím si, že dost užitečné informace. Je pravda, že auto, které teď mám je taky původem z Německa. Kupoval jsem ho ale tady u nás přes inzerát. Byla to dost výhodná nabídka. Auto je v super stavu, jediné, co na něm nebylo úplně v pořádku byly pneumatiky. Ty jsem ale hned z https://www.pneuok.cz/ koupil nové.
To jsem absolvovala a musím říct, že jsem maximálně spokojená s autem z Německa. Hlavní je ale pak o auto pečovat, aby dlouho vydrželo. Já jsem začala na svoje auto používat nano vosk na auto a je to opravdu pecka. K mytí nepotřebuji žádnou vodu, což je obrovská výhoda, a přitom se auto krásně leskne.
Celý proces dovozu auta z Německa byl hladký a rychlý. Navíc jsem si ušetřila spoustu času a energie. Kromě toho, že jsem měla přehled o stavu auta před jeho koupí, tak jsem si mohla být jistá, že je v dobrém stavu. Náhradní díly jsem si objednala na internetových stránkách https://www.intercars.cz/, kde jsem využila vyhledávání dílů podle VIN.
Já teda z Německa už nikdy více. Měl jsem tam domluvené auto s tím, že to měl být fajn stav, dohodli jsme se na ceně. Ani jsem nesmlouval. Pak jsem tam přijel a všechno bylo naopak. A ber nebo nech bejt. Když tam jedete tisíc km, tak nechcete jet s prázdnou. Snažil jsem se alespoň umluvit cenu… Nešlo to. Nakonec mi k tomu dali aspoň použité ALU disky a byl jsem rád, že jsem rád. Příště jedině s Kubrtem.