Zima se pro některé lidi stává přesně tím okamžikem, kdy začínají vybírat letní dovolenou. Dobré je se přichystat na všechny nástrahy. Co všechno vás může na cestě letadlem potkat? Typickým nepříjemným problémem jsou zpožděná zavazadla. Jak se taková situace řeší a na co máte vlastně nárok?
Co vlastně znamená zpoždění zavazadel
Stát se to může komukoli při jakékoli cestě. Vy sice na letišti vystoupíte, vaše zavazadlo ovšem nikoli. Hned v cílové destinaci tak zjistíte, že je něco v nepořádku. I když v tomto bodě zatím netušíte, jestli došlo pouze ke zpoždění nebo přímo ke ztrátě.
Pozor, za váš cestovní kufr v takovém případě odpovídá výhradně letecká společnost, která si jej převzala do přepravy. U zpoždění vás tedy nechrání klasické pojištění zavazadel, které si sjednáváte v rámci cestovního pojištění.
Náhrady škody se tedy domáháte přímo na dopravci. Činit tak můžete dokonce do dvou let od ztráty. Samozřejmě ale platí, že čím dříve budete jednat, tím větší šanci na to, že se vše spolehlivě vyřeší, máte.
Na co máte v případě zpoždění nárok a jak postupovat
Dopravci se svorně musejí v tomto bodě řídit tzv. Montrealskou úmluvou. Z té vyplývá maximální výše úhrady za jedno zavazadlo. Ta činí 1220 EUR. Platí to ale pouze pro cestu tam. Úvaha je v tomto bodě poměrně prostá: Když se zatoulá cestovní taška na trase do cílové destinace, svoje věci nemáte a potřebujete je. Cestou zpět je situace jednodušší, předpokládá se, že vše potřebné máte doma.
Za zpožděné zavazadlo se považuje to, které se do 21 dnů najde. Pokud je kufr k nenalezení déle, získává status ztraceno. Ihned na letišti byste si měli najít přepážku, která může být označena jako CLAIM BAGGAGE nebo podobně. Tady budete sepisovat tzv. PIR protokol, do kterého napíšete seznam pohřešovaných věcí.
Úplně stejně se postupuje při zničení zavazadla. Shodná je náhrada výše škody i vyplněný formulář v podobě PIR protokolu. Navíc se však důrazně doporučuje si zajistit důkazy a vše si ihned vyfotografovat.