A je to tady! Po dlouhém hledání práce vás konečně první potencionální zaměstnavatel pozval na pohovor. Počáteční radost z nové pracovní příležitosti však často vystřídá panika a rozrušení. Vyvstávají otázky: Jak se mám obléct? Co si vzít s sebou? Jak se chovat? Na všechny tyto dotazy pro vás máme odpověď. Vytvořili jsme totiž podrobný článek s tipy, jak se připravit na pohovor. Teď už vás nic nezaskočí.
Zjistěte si informace o firmě
Personalista se vás může zeptat, co o jejich firmě víte. Bylo by velmi trapné nebýt informovaný a mlčet. Pokuste se zjistit co nejvíce informací o společnosti. Důležité je vědět především o nabízených službách, produktech, případně něco o historii. Také byste měli znát vizi firmy či plány do budoucna. Čerpat můžete z webových stránek nebo tiskových zpráv.
Dejte si pozor na bezduché předříkání naučených informací. Není důležitá kvantita, nýbrž kvalita. Proto se snažte zjistit ty nejpodstatnější informace.
Na pohovor přijďte včas
Včasný příchod je plusovým bodem pro vás. Proto si naplánujte cestu tak, aby vás nemohla zaskočit ani dopravní zácpa. Počítejte s tím, že ve větších společnostech budete kancelář personalisty chvíli hledat. Může vám to zabrat dalších deset minut navíc. Vyrazte z domu raději o hodinu dřív.
Jak se obléct?
Nepodceňte vhodné oblečení. Již prvních 30 vteřin rozhoduje o sympatiích ze strany personalisty. Ve chvíli, kdy vejdete do kanceláře a ještě než stihnete cokoliv říct, si vás personalista prohlédne a udělá si předběžný obrázek. Ten však může být rozhodující.
Oblečení může ovlivnit vše
Na pohovor přijďte ve vhodném padnoucím oblečení. Dejte si pozor na odřené boty! Na ty se personalisté dívají nejvíce. Člověk, který se neumí vhodně obléci, bude pak podle nich nezodpovědný nebo nespolehlivý.
Podle výzkumů se lidem, kteří se hezky a formálně oblékli na pohovor, podařilo vyjednat až o 12 % vyšší nástupní plat nežli těm, kdo svůj vzhled zanedbali.
Co si má vzít muž na formální pohovor?
Pro muže je jasnou volbou dobře padnoucí oblek, kvalitní a čisté boty a s sebou business aktovka.
Co by si měla obléknout žena na formální pohovor?
Pro ženu jsou vhodné pěkné šaty. Dejte si pozor na minišaty či výrazný dekolt. To by se personalistovi nemuselo líbit. Investujte do kvalitní kabelky a bot.
Jak se naopak obléknout na méně formální pohovor – muži
Na méně formální pohovor je pro muže vhodné ležérnější oblečení. Můžete si obléknout například košili a tmavé kalhoty. Opět nezapomínejte na kvalitní a čistou obuv.
Co si má obléci žena na méně formální pohovor?
Vhodná je halenka a tmavomodré kalhoty, případně sukně. Opět si vezměte kvalitní obuv, může být na podpatku. K oblečení vhodně zkombinujte kabelku.
Co si určitě neoblékat?
Jak jsme již zmínili, dejte si pozor na okopané boty, odřenou kabelku či nepadnoucí oblek. Dbejte na čistotu a zkontrolujte si, zda nemáte na oblečení chlupy od vašeho domácího mazlíčka.
Mírněte se s výstřihy nebo krátkými sukněmi. Elegantní slušné oblečení nemusí být nudné. Stačí do něj zapojit barvy a vhodně ho zkombinovat.
Také zapomeňte na moderní “rozervané džíny“ případně trička s potiskem. Ty si vezměte na akci s přáteli.
Informujte se o firemních zvyklostech
Pokuste se zjistit něco o firemních zvyklostech, co zaměstnanci nosí, případně zda má společnost nějaký dresscode. Vždy ale myslete na to, že pohovor je formální událost a je důležité se obléknout elegantně.
Tipy na oblečení do jednotlivých firem
Banky, finanční instituce
V bankách jsou požadavky na oblečení nejpřísnější. Zde je formální oděv na místě. Muži nosí oblek a kravatu, ženy kostýmky a uzavřené boty. Podmínkou jsou punčochy, jak v zimě, tak i v létě. Vyhněte se výraznému líčení a ostrým parfémům.
Reklamní agentury
Zde je situace o něco volnější než v bankách. Kreativní prostředí reklamních agentur se podepisuje na oblečení zaměstnanců. Nosí se například volnější košile s ohrnutými rukávy, výraznější barvy či střihy. Na pohovor se ale raději oblečte formálně.
IT společnosti
Jak je známo, “ajťáci“ své oblečení příliš neřeší. Celý den sedí u počítače a většinou moc nekomunikují s okolím. Není potřeba, aby vypadali reprezentativně, protože jejich práce spočívá v tvorbě webových stránek, nikoliv v komunikaci se zákazníkem. V IT společnosti proto počítejte spíš s ležérnějším, pohodlným oblečením.
Pro další tipy, jak se obléknout na pohovor, se podívejte na následující video:
Slušné chování
Slušným chováním se rozumí především pozdrav, poděkování či oční kontakt. Před vstupem do kanceláře personalisty nezapomeňte vyndat z úst žvýkačku a vypnout telefon. Pohlídejte si podání ruky. Pozor na stisk á la leklá ryba, ale i příliš pevný á la gladiátor.
Nesnažte se působit všeznale, udržujte úsměv na tváři a rozhodně neskákejte personalistovi do řeči. Nechte ho vést pohovor a pouze odpovídejte na otázky. Až vás poprosí o prezentaci vašich zkušeností, teprve potom se můžete mírně rozpovídat. Nezapomeňte po skončení pohovoru personalistovi poděkovat.
Jak se správně prezentovat
Na pohovor jste byli pozváni proto, aby vás personalista lépe poznal a dozvěděl se více o vašich pracovních zkušenostech. Proto je důležité odpovídat více nežli pár slovy. Komunikujte s ním, mluvte spisovně a snažte se držet tématu. Vždy nechte personalistu nejprve domluvit a až poté mluvte vy.
S sebou si vezměte životopis, případně ukázky prací, máte-li je k dispozici. Při hovoru je můžete personalistovi ukazovat a po skončení pohovoru mu jej nechte k podrobnějšímu prostudování.
Buďte pozitivní
Pozitivní přístup má v dnešní době málokdo. Pro většinu lidí je nová práce nutností. Díky ní zaplatí nájem a složenky. Snažte se na nové zaměstnání dívat jako na skvělou příležitost naučit se něco zajímavého. V průběhu pohovoru buďte pozitivní a mějte úsměv na tváři. Předchozí zkušenosti vás jistě posunuly dál a ukázaly vám nový směr. Stejně tak je prezentujte.
Zajímejte se
Daná firma bude vaším působištěm po několik let. Proto se zajímejte a ptejte. Tím dáte jasně najevo, že máte o pracovní pozici opravdu zájem. Navíc témata, na která se budete ptát, mu mohou přiblížit, jaký jste typ člověka a na čem vám v práci záleží. Otázky můžete většinou pokládat v druhé polovině pohovoru.
Na co se personalisty ptát?
- Jaký bude můj potencionální tým?
- Kdy bych mohl nastoupit?
- Na jakém projektu se budu podílet?
- Z jakého důvodu se tato pozice uvolnila?
- Jaké jsou možnosti dalšího vzdělávání?
- Jak bude probíhat můj běžný pracovní týden?
Na výši odměny se zeptat můžete, ale až poté, co na toto téma navede personalista řeč. Nejprve se ptá on, jaký plat byste si představovali.
Časté otázky od personalisty
- Proč se ucházíte o zaměstnání právě u nás?
- Jaký je důvod odchodu z předchozího zaměstnání?
- Proč bychom měli na danou pozici vybrat právě vás?
- Jaké máte zkušenosti z předchozího zaměstnání?
- Co nového byste přinesl pro naši společnost?
- Jaké máte zkušenosti s vedením týmu?
- Jaké jsou vaše profesní cíle?
- Jaká je vaše představa o finančním ohodnocení?
Pracovní pohovor považujte za příležitost k tomu, abyste ukázali, jaké zkušenosti můžete novému zaměstnavateli nabídnout. Není nutné přehánět a ukazovat se v lepším světle. Vždy myslete na to, že personalista je také jen člověk a do společnosti chce přivést spolehlivou a čestnou osobnost. Budete-li lhát, personalista to vždy pozná, a s novým místem se můžete rozloučit.
Já bych z vlastní zkušenosti (pracuji v HR odvětví a pohovory v naší firmě dělám prakticky každý den) doporučil hlavně nějaký vhodný dresscode – aneb, abyste na schůzku kvůli pracovní pozici nepřišly jak do parku 🙂 Není to otázka peněz, společenské oblečení lze na internetu sehnat za pár korun, například přes můj oblíbený eshop second hand https://www.onlinesekac.cz/ , který bych rád doporučil.
Já jsem byla na pohovoru před několika měsíci, a ještě teď si pamatuji, jaký to byl pro mě velký stres. Naštěstí jsem uspěla a svou práci mám moc ráda. Kolegové v kanceláři jsou skvělý a nedávno jsme všichni absolvovali teambuilding, na kterém byla veliká legrace. Všichni jsme spolupracovali a už se těšíme na další akci.
Podle mě je důležité zdůraznit, že každý detail může hrát rozhodující roli v tom, jestli získáte danou pozici či nikoliv. Od cvičení odpovědí na běžné otázky až po studium společnosti, kam jdete dělat pohovor. Je jasné, že v takové situaci přijde nervozita. Já jsem si před posledním pohovorem dala Krupa Kratom, po kterém jsem se uvolnila. Nebyla jsem vůbec nervózní a mám novou práci.