Ještě na konci roku 2015 byla přijata novela zákona o ochraně spotřebitele. Již 1. 2. 2016 nabyla účinnosti její část o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů. Jedná se o nový způsob řešení sporů mezi podnikateli a spotřebiteli, který má být rychlejší a zároveň méně nákladný než tradiční soudní cesta.
Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů
Spory z kupní smlouvy a spory ze smlouvy o poskytování služeb mohou být nově řešeny mimosoudní cestou ADR. Zkratka ADR (Alternative Dispute Resolution) označuje mimosoudní řešení spotřebitelských sporů.
V okamžiku, kdy je např. spotřebitel nespokojen s vyřízením reklamace z e-shopu či mu bylo odepřeno právo na odstoupení od smlouvy, může řešit tuto situaci nově podáním návrhu na mimosoudní řešení spotřebitelského sporu.
Návrh na zahájení řízení podává výhradně spotřebitel a možností je podat tento návrh také skrze online formulář. Díky tomu se má celé řízení podstatně zrychlit. V některých případech se předpokládá, že celé řízení proběhne bez nutnosti fyzické účasti stran.
Více o pravidlech mimosoudního řešení spotřebitelských sporů najdete na webových stránkách České obchodní inspekce.
Co to znamená pro podnikatele?
Online podnikatelé, kteří prodávají zboží nebo služby přes internetu, mají povinnost informovat spotřebitele o možnosti mimosoudního řešení sporu. E-shopaři a další online podnikatelé mohou jednoduše informovat návštěvníky přímo v obchodních podmínkách.
Tyto změny musí podnikatelé implementovat dle zákona o ochraně spotřebitele do 1. 5. 2016.
Lze jen doporučit, aby provozovatelé internetových obchodů provedli změnu co nejdříve. Česká obchodní inspekce provádí pravidelné kontroly e-shopů (kontroly v roce 2015).
Novela zákona o ochraně spotřebitele je transpozicí Evropské směrnice 2005/29/ES. Mimosoudní řešení spotřebitelských sporů je tak jedním z požadavků EU pro zvýšení ochrany spotřebitele.
Článek dodala advokátní kancelář provozující portál PravoProPodnikatele.cz – online právní služby pro internetové podnikatele.