Jak napsat životopis

Životopis je jeden ze slohových útvarů, který využijete v praxi i pokud se z vás nestanou zrovna spisovatelé nebo novináři. Ale jak ho vlastně správně napsat? Opravdu hodně lidí hledá na internetu různé návody a tipy a tak jsem se rozhodla, trochu to prozkoumat a napsat vám, jak by to vlastně mělo vypadat.

Důležitá je struktura.

Životopis, který se běžně posílá zaměstnavatelům se jmenuje strukturovaný životopis (používá se také název CV vycházející z latinského Curriculum vitae) a tudíž má určitý řád.

Osobní údaje

Základem jsou samozřejmě jméno, adresa a kontakty (telefon, e-mail). Také je vhodné uvést rok, popřípadě celé datum narození. Můžete také přidat váš rodinný stav a státní občanství.

Poznámky:

  • Pokud uvádíte v životopise data, doporučuje se nezacházet do detailů, takže nemusíte uvádět přesné datum narození, ale postačí rok.
  • Pokud uvádíte e-mail, tak se zamyslete nad vaší přezdívkou. Například Kočičku123 asi těžkou přijmou do právnické kanceláře.
  • Ke jménu dopište i titul, pokud ho vlastníte, protože tady přeci chcete oslnit!
  • Pokud se jmenujete Josef Novák a máte české občanství, opravdu to není závratná informace a jenom životopis zbytečně natahujete, takže si rozmyslete, jestli uvést informace o státním občanství a rodinném stavu. (Pokud to není přímo vyžadováno firmou.)

Vzdělání

Vypište školy na kterých jste studovali. Napište přesný název školy, její typ, váš studijní obor nebo zaměření, dále uveďte časový úsek, kdy jste onu školu navštěvovali a nezapomeňte na způsob ukončení studia (maturitní zkouška, výuční list, státní zkouška …). Pokud ještě studujete, určitě to zmiňte, jenom místo data ukončení napište „současnost“. Jedním z pravidel je, že základní škola se neuvádí. Postupujte chronologicky, od nejnovějších údajů, až po ty nejstarší. Nezapomeňte na různé kurzy, školení, stáže …

cv (životopis)

Pracovní zkušenosti / Předchozí zaměstnání

Stejně jako u škol je potřeba chronologicky seřadit od nejnovějších po nejstarší a přesně definovat dobu, během které jste práci vykonávali. Uveďte přesný název firmy, popřípadě i jméno zaměstnavatele, vaši pozici v zaměstnání a přesný popis vaší práce (například –  pozice: asistentka; popis práce: sjednávání schůzek, vyřizování telefonů, administrativní práce). Pokud jste vykonávali více pracovních pozic u jedné, chronologicky je seřaďte pod názvem firmy. Pokud jste byli na úřadě práce evidování více než půl roku, je nutné to uvést, stejně jako mateřskou dovolenou.

Poznámka:

  • Neuvádějte důvod, proč jste z určité práce odešli, nepůsobí to dobře a v životopise to není vyžadováno.

Další

Pod pojmem další se schovává spousta věcí, které můžete rozdělit do několika samostatných kategorií.

Nejdřív jsou tu jazykové znalosti. Ke každému jazyku přidejte, jak dobře ho ovládáte (používají se termíny: pasivní, slovem a písmem, aktivní komunikace, odborná terminologie) a také zkoušky, pokud jste nějaké skládali.

Do počítačových znalostí uveďte programy s nimiž jste schopni pracovat (pouze takové, které se můžou hodit k vaší práci) a vaši úroveň (základní znalost, uživatelská znalost, administrátorská úroveň)

Dále je vhodné vzhledem k typu práce uvést, zda vlastníte řidičský průkaz ( a jaký typ ), popřípadě nějaké další dovednosti, které se vážou k vaší práci, například psaní všemi deseti.

Poznámka:

  • Nepoužívejte zkratky, ani hantýrku, piště spisovně, srozumitelně a stručně!

Zájmy

Uveďte zájmy pravdivě, ale vyberte hlavně ty, které souvisí s prací a vynechejte nebezpečné aktivity, jako třeba horolezectví, parašutismus…

Nezapomeňte na aktuální datum a podpis (pokud životopis zasíláte poštou, tak připojte i podpis rukou). Také přidejte, místo podpisu ( Dne … v … podpis ).

K životopisu

K životopisu vždy přikládáme motivační dopis (na ten se zaměřím v jiném článku), ale můžeme přidat také reference (tedy kontakt na osobu, která o vás může podat referenci, například bývalý šéf, vedoucí stáže…) a fotografii. Pokud fotografii přikládáte, nechte ji zvlášť nebo ji vložte do pravého horního rohu životopisu. Fotografie by měla mít menší rozměry a měla by zobrazovat pouze vás (ideální je fotka, která se používá na občanky).

A ještě pár důležitých rad na konec:

  • Životopis by neměl přesáhnout dvě strany textu (v tištěné podobě se tiskne vždy jedna strana na jeden list).
  • Rozhodně životopis nepřehýbejte, mnohem lépe působí, když ho pošlete v obálce A4.
  • Neexperimentujte – použijte základní písmo, základní velikost, papír A4 … žádné výstřelky, změna písma, či jeho velikost a chraň vás bůh tisknout to na barevný papír!
  • Pokud posíláte životopis e-mailem, tak nejvhodnější je formát doc., ale firmy většinou uvádějí, v jakém formátu životopisy přijímají.
  • Piště spisovně, stručně, používejte raději body než souvislý text. Důležitá je přehlednost a snadná orientace!

Nejdůležitější pravidlo na závěr: Nelžete!

Rate this post

2 komentářů k Jak napsat životopis

  1. Dobrý den,
    Rada bych se Vás zeptala na několik informací. Jestli se uvádí praxe před vzdělání, i když žádné pracovní zkušenosti moc člověk nemá. Pouze jde o nějaké odborné stáže z dob studia, nějaké brigády a výpomoc. Zda psát jenom heslovitě co člověk dělal (například organizace školení, příprava podkladů) nebo uvádět organizovala jsem školení asistentky, připravovala jsem podklady pro manažera atd.

    Zda za jménem a příjmením, kontaktními údaji psát shrnutí na pár vět. Kdo jsem, co znám a co umím, co chci dělat.

  2. Já myslím, že na tohle není žádný předpis, osobně jsem spíš pro heslovité výpisy, HR specialisti se musí prokousat docela velkým množštvím CV a moc dlouhé texty se jim většinou nechce – myslím, že se k tomu může přistupovat celkem volně a člověk se nemusí snažit za každou cenu vejít do kolonek a vzorů, ale hlavně vypsat všechno co by mohlo být zajímavé

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *