To, že se k našim východním sousedům volá dost často, to je jasné, protože i přes hranice mezi oběma státy existuje mnoho vazeb s českými občany. Nejvíce se jedná o telefonní styk s příbuznými, což je asi nejčastější důvod volání . Ale pohled na účet za takové popovídání si už moc radostný není. Naši mobilní operátoři drží ceny na patřičné výši a zlevnit opravdu nehodlají. Ale je tady řešení. Ne všichni o něm vědí. Tento způsob volání se jmenuje VoIP, což znamená Voice over Internet Protocol. Jak již název vypovídá, jedná se o volání pomocí internetu, intranetu nebo jakéhokoliv jiného datového spojení.
Fungování VoIP
Celý systém tohoto volání funguje velice jednoduše. Jedná se o plnohodnotné nahrazení klasické pevné linky. Rozdíl je pouze v tom, že u klasické pevné linky běží hovor po nějakých „drátech“, kdežto u internetové telefonie ( VoIP ) putuje hlas po internetu. U tohoto spojení není třeba žádných kabelů, přípojek a dalších propojení, volat lze všude tam, kde je možnost se připojit k internetu. A vůbec nezáleží na tom, zda se jedná o připojení přes kabel ( ADSL, kabelová televize ) nebo pomocí bezdrátové sítě ( Wi-Fi ). Že je to až podezřele jednoduché? Ale ono to OPRAVDU funguje!
Ještě než se někdo rozhodne pro zřízení této služby, je třeba se poinformovat o rychlosti připojení internetu. Ta by neměla klesnou pod 128 kbps a to v obou směrech, na uploadu i downloadu. Tento požadavek by v dnešní době mělo splňovat snad již každé připojení, navíc, je mnoho stránek, na kterých lze internetovou rychlost v obou směrech změřit. Např. Best-net, Rychlost. cz, Adsl.cz, Dsl.cz ( a mnohé další. Pokud je k dispozici připojení k internetu, tak je třeba si pořídit IP telefon nebo VoIP bránu. IP telefony jsou vzhledově k nerozeznání od těch klasických, mohou být „pevné“ nebo bezdrátové. A již zmíněná VoIP brána slouží k tomu, aby bylo možné připojit k internetu klasický telefon, který mohl zbýt např. po zrušení pevné linky. Takový analogový telefon se připojí k modemu nebo routeru právě pomocí oné VoIP brány. Oba dva způsoby připojení nejsou závislé na počítači, jinými slovy, nejenom že k volání není třeba zapínat počítač, on dokonce není vůbec potřebný.
VoIP ale není omezována pouze pro volání pomocí telefonů přes „pevnou“ linku. Službu je možné využívat i na mobilu. Jen je nutné vlastnit mobil, který podporuje bezdrátové připojení k internetu ( Wi-Fi ). Např. telefony Nokia řady E by měly být vyhovující. A k mobilu je nutné si zařídit internetový protokol určený pro přenos signalizace v internetové telefonii – SIP. Jakmile se někdo dostane s takovým mobilem do dosahu jakékoliv sítě Wi-Fi, tak může začít okamžitě volat za minimální ceny. Navíc, volání přes internetovou telefonii VoIP pomocí mobilu je vynechána SIM karta.
Operátoři VoIP
Nyní již stačí se poohlédnout po vhodném operátorovi, pomocí kterého se volání bude uskutečňovat. Na českém trhu je k dispozici mnoho firem provozujících internetovou telefonii, dokonce lze říci, že v tomto oboru patříme mezi VoIP velmoc.
Jedno z těch levnějších volání poskytuje operátor 802.cz, u kterého není potřebný žádný měsíční paušál a výpisy se posílají online. Za zřízení služby u tohoto operátora se neplatí nic, zákazník volá po ČR za cenu do koruny za minutu, na Slovensko od 50 haléřů na pevné linky a od 4,4 Kč na mobilní síť. Telefonní hovor je účtován po první provolané půlminutě u mobilů, na pevné linky po 20 sekundách. Načítání je děje po sekundách.
Dalším zajímavým operátorem je firma Axfone, která nabízí internetovou telefonii bez paušálu a neplatí se nic za vedení služby. Registrace služby probíhá přes počítač a poté stačí jen dobíjet kredit. Po České republice se volá od 50 haléřů za minutu, na Slovensko do pevné sítě od 53 haléřů a na mobily od 4,31 Kč.
Velmi levné volání nabízí operátor Ceteris s.r.o., kde klient neplatí žádný paušál, stačí jen dobít paušál. Na Slovensko se do mobilních sítí volá od 3 korun za minutu. A nejdražší je slovenské O2, kdy zavolání vyjde na 3,61 Kč.
Dalším tipem by mohl být operátor SkyNet, kde klient volá bez paušálu a průběh hovoru může sledovat přes internetové rozhraní. Na Slovensko se volá za 1,9 Kč.
Pro milovníky paušálů také existují možnosti a mnozí operátoři umí převést VoIP volání do síťové podoby v kancelářích nebo ve firmách.
Na českém VoIP trhu jsou pro tyto účely spolehlivě fungující operátoři ( kromě jiných ) MiktoTech VoIP nebo Fayn.
Levnější volání přes virtuálního operátora
Pokud nechcete nebo nemůžete využívat VOIP, je zde ještě jedna možnost, jak snížit ceny za volání na Slovensko – změna operátora pro klasické telefonování z mobilu. Srovnat si, zda se by se vám nevyplatilo přejít k jinému operátorovi si můžete na webu Tarifomat.cz který sleduje aktuální ceníky operátorů a na základě zadaných údajů najde nabídku, která se vám nejvíce vyplatí.
Poslední informací co v tomto článku uvedeme, je předvolací číslo na Slovensko – 00 421. Po tomto čísle již následuje číslo účastnické. Pokud vás problematika VOIP zaujala, nepřehlédněte také starší článek o levném volání přes internet.
T.B.
Potřebuji volat na slovenské číslo 0908 460 526 a nevím zda je to pevná linka či mobil a jakou předvolbu mám použít. děkuji
re:cag
predvolba je standardni 00421 a potom uz len cislo bez 0
teda vase cislo bude vyzerat takto 00421 908 460 526 pri volani zo zahranicia. Je to mobilne cislo.Jinak existuju online sluzby na zistenie operatora podla cisla staci hladat.